Hoe vraag ik een COVID-safe ticket aan?
De regering voerde het gebruik van een Covid-certificaat (=COVID-safe ticket) in. Men vereist immers in verschillende situaties dat je aantoont dat je volledig gevaccineerd bent. (of recent negatief getest bent)
Niet enkel als je op vakantie vertrekt, maar ook bv. bij bepaalde evenementen in België (en in Poperinge) moet je je COVID-certificaat kunnen voorleggen. Ook diensten die bij je thuis komen, kunnen op een bepaald moment je certificaat vragen. Je doet er dus goed aan om je certificaat thuis ter beschikking te houden.
Wanneer krijg ik een COVID-certificaat?
Er zijn 3 types certificaten:
- een vaccinatiecertificaat : U ontvangt een vaccinatiecertificaat voor elke prik tegen het coronavirus. Elk certificaat vermeldt het type vaccin en om de hoeveelste prik het gaat. De meeste EU-landen aanvaarden ALLEEN een certificaat van VOLLEDIGE vaccinatie. De meeste landen aanvaarden dit certificaat ook pas vanaf een bepaalde wachtperiode na de dag van de volledige vaccinatie, omdat dan pas de bescherming optimaal is.
- een testcertificaat van een PCR-test of snelle antigenentest afgenomen door een zorgverstrekker (geen zelftest) met een negatief resultaat. Dit certificaat moet zeer recent voor het vertrek naar het buitenland zijn aangemaakt. Ook de termijn van geldigheid of welke types testen aanvaard worden kan per land afwijken.
- een herstelcertificaat voor mensen die hersteld zijn van COVID-19 na een positieve COVID-test. Dit certificaat geldt in de meeste landen van 11 dagen tot 180 dagen na de positieve test.
De geldigheidsduur van het certificaat is afhankelijk van het type certificaat en van de specifieke regels in het EU-land waar u het wilt gebruiken
Hoe vraag ik dit certificaat aan?
DIGITAAL met de computer of smartphone
Een COVID-certificaat is digitaal opvraagbaar via de CovidSafeBE-app (mobiele app) en op websites zoals Mijn Burgerprofiel , mijngezondheid.be of MyHealthViewer. Om certificaten digitaal op te vragen heeft u ofwel uw identiteitskaart, pincode en kaartlezer nodig, ofwel een andere geactiveerde digitale sleutel (bijvoorbeeld itsme).
TELEFONISCH (per post verstuurd)
Je kan je COVID-certificaat op basis van vaccinaties niet alleen digitaal opvragen, maar ook per post laten toesturen. Dit is gratis, maar houd er wel rekening mee dat de wachttijd tussen bestelling en ontvangst ongeveer 1 week bedraagt. Je certificaat aanvragen, doe je als volgt:
- Bel naar het gratis nummer 078 78 78 50 van Helpdesk Vlaanderen.
- Dit nummer is gratis en bereikbaar van 9u tot 19u op weekdagen en op zaterdag van 10u tot 18u
- Wanneer je naar het nummer belt, krijg je eerst een bandje. Hierin wordt verwezen naar de app en de online mogelijkheden om een certificaat aan te vragen. Om een papieren certificaat te ontvangen, moet je echter een medewerker aan de lijn krijgen. Kies daarom voor de optie ‘Heb je andere vragen?’ en druk op 2.
- Houd je rijksregisternummer steeds bij de hand (staat op je identiteitskaart) De medewerker gaat hiernaar vragen om je identiteit te controleren en om na te gaan welke certificaten er voor jou beschikbaar zijn.
Bron: https://www.vlaanderen.be/covid-certificaat