Kerncompetenties medewerkers
Onze medewerkers zijn de motor/het hart van de organisatie.
We geloven in het blijvend ontwikkelen van onze medewerkers. Met ons competentiebeleid willen we de missie, visie en waarden van de organisatie vertalen naar de nodige kennis, vaardigheden en motivatie van onze medewerkers. We doen dit aan de hand van 5 kerncompetenties met bijhorende gedragsindicatoren. Deze kerncompetenties zijn van toepassing op al onze medewerkers en worden geïntegreerd in alle domeinen van het personeelsbeleid (werving en selectie, functioneringsgesprekken, loopbaanbeleid, coachinggesprekken).
KWALITEITSVOL WERKEN
- Kent en volgt de geldende procedures en richtlijnen.
- Voert het werk verzorgd uit, ruimt op en draagt zorg voor materiaal.
- Gaat zorgvuldig om met vertrouwelijke of delicate info.
- Voorkomt dat er fouten worden gemaakt, controleert het eigen werk op fouten en stuurt bij indien nodig.
- Doet spontaan voorstellen om het werk te verbeteren.
- Werkt ergonomisch en veilig.
SAMENWERKEN
- Overlegt en maakt afspraken om tot gezamenlijk resultaat te komen.
- Luistert naar feedback en stuurt indien aangewezen het eigen gedrag bij.
- Biedt spontaan hulp.
- Gaat respectvol om met anderen en toont waardering voor ieders eigenheid, communiceert open, rechtstreeks en eerlijk.
- Leeft afspraken met leidinggevenden en collega’s na.
- Stelt het gezamenlijk belang boven het eigen belang.
ClIËNTGERICHTHEID
- Bevraagt de wensen en noden van de cliënt en houdt hier mee rekening, volgens de visie van het huis.
- Gaat spontaan op een vriendelijke en beleefde manier om met iedereen.
- Bevraagt de klanttevredenheid en stuurt bij waar nodig, neemt verantwoordelijkheid op bij fouten en klachten.
- Respecteert de privacy van de cliënt.
- Stelt zich dienstverlenend en gastvrij op.
- Komt gemaakte afspraken met de cliënt na.
LOYAAL ZIJN
- Vertegenwoordigt de organisatie op passende wijze zowel intern als extern.
- Bouwt mee aan een positief imago van de voorziening.
- Stelt zich positief op, brengt energie en dynamiek in de groep.
- Handelt volgens visie, waarden van de organisatie.
- Gaat discreet om met info m.b.t. de organisatie of collega's.
- Geeft een eerlijke en correcte weergave van de feiten.
ZELFONTWIKKELING
- Verwerft de nodige kennis en technische vaardigheden om de functie goed uit te voeren.
- Volgt opleiding en/of neemt deel aan activiteiten om zichzelf te ontwikkelen.
- Integreert nieuwe informatie in het eigen handelen en geeft de nodige informatie door aan collega’s.
- Staat geregeld kritisch stil bij het eigen functioneren en kent eigen sterktes en werkpunten.
- Zet werkpunten om in concrete acties.