Kwaliteitszorg
OLV Gasthuis vzw hecht vanuit haar visie erg veel waarde aan warme, betekenisvolle zorg waarbij het de bewoner is die de regisseur is van zijn/haar zorgtraject.
Het uittekenen van dat traject gebeurt gezamenlijk met alle nodige actoren (waaronder bewoner en familie) om een zo ruim en correct mogelijke beeld van de noden en wensen van de bewoner te kunnen krijgen.
Om haar idealen te verwezenlijken investeert de vzw ook letterlijk en figuurlijk in kwaliteit. Reeds in 2013 koos OLV Gasthuis vzw resoluut voor PREZO als kwaliteitssysteem.
PREZO betekent letterlijk PREstaties in de ZOrg, plaatst de bewoner centraal en kijkt dan ook in eerste instantie naar bewonersresultaten. In de rubriek kwaliteitssysteem kom je hierover meer te weten.
Wat er voor kwaliteit precies op de planning staat, kun je steeds nalezen in de bijhorende rubriek.
Het is de stuurgroep kwaliteit – bestaande uit directieleden, leidinggevenden (=kernteam) en staf (HR en kwaliteit) – die jaarlijks prioriteiten stelt, mede vanuit observaties en gesprekken met de bewoners en de medewerkers.
Door o.m. de continuïteit in de communicatie rond kwaliteit te verzekeren (zoals bijv. via de nieuwsbrief), door kwaliteit geregeld op de agenda te plaatsen in andere bestaande overlegstructuren (zoals bijv. het bewonersparlement), door kwaliteit te visualiseren op een kwaliteitsmuur (op heden enkel voor personeel, in de toekomst ook voor bezoekers), … wil de vzw niet louter prioriteiten stellen, maar ook daadwerkelijk de nodige acties ondernemen om die plannen te realiseren.
Systematische evaluaties maken het ook mogelijk om onze eigen visie op kwaliteit continu aan te scherpen en efficiënt te kunnen werken.