Kwaliteitssysteem
In vzw OLV Gasthuis kijken we naar kwaliteit doorheen een MENSO-bril. 
MENSO is een kwaliteitssysteem - met MENS = bewoner/naaste/medewerker én O = organisatie - dat ons helpt om kwaliteit van wonen, leven en zorg te evalueren.
Vanuit die toets kunnen dan verbeter- en borgacties opgezet worden zodat we als organisatie blijven groeien.

MENSO is een kwaliteitssysteem - met MENS = bewoner/naaste/medewerker én O = organisatie - dat ons helpt om kwaliteit van wonen, leven en zorg te evalueren.
Vanuit die toets kunnen dan verbeter- en borgacties opgezet worden zodat we als organisatie blijven groeien.
Het model stoelt op vijf grondwaarden die sterk samenhangen met de kernwaarden van vzw OLV Gasthuis :
- regie: het feit dat een bewoner naar wzc OLV Gasthuis of wzc Emmaüs verhuist, betekent niet dat de bewoner zijn/haar zelfbeschikking en keuzevrijheid zomaar opgeeft. Zo luisteren we naar de wensen van de bewoner bij het uitwerken van een activiteitenplan, zijn er keuzemogelijkheden in de maaltijden, ...
- voelt zich verbonden: inspraak van de bewoner dragen we hoog in het vaandel. Op een multidisciplinair overleg is de bewoner steeds uitgenodigd. Ieder kwartaal is er een bewonersparlement waar de bewoner zijn/haar stem kan laten horen rond specifieke thema's (cf. maaltijden, privacy, activiteitenplanning, ...). Individuele gesprekken zijn er evenzeer voor bewoners die minder graag collectief deelnemen of voor wie dat moeilijk is. Deze verbondenheid kunnen we alleen samen - beleid, medewerkers, bewoners en naasten - waarmaken.
- voelt zich goed: de bewoner een warm, huiselijk gevoel geven, is iets waar we elke dag met alle medewerkers naar streven. Zo volgen we de bewonerswensen digitaal op met het multidisciplinair team en laten we binnen de werking ruimte voor kleine genotsmomenten van de individuele bewoner. Een marktbezoek, het drinken van een frisse pint, gaan kijken naar een toneelvoorstelling, ... dat moet kunnen!
- is veilig: een bewoner kan pas een huiselijk gevoel krijgen wanneer hij/zij zich ook veilig voelt in de nieuwe omgeving. Er is een dienst preventie die zich focust op een gepaste infrastructuur en die o.m. risico-analyses maakt. Op vlak van zorg en niet-zorg zijn er talloze procedures en werkvoorschriften die dat veilig gevoel helpen ondersteunen. Ook metingen op vlak van bewonerstevredenheid of gericht op specifieke indicatoren zoals valpreventie helpen ons om bij te dragen aan dat gevoel van veiligheid.
- heeft vertrouwen in de toekomst: we kijken met een ruime blik naar de dagelijkse werking en de toekomst. Innovatie schrikt niet af, maar doet ons nadenken over het hoe en waarom van ons handelen. Door medewerkers met de juiste expertise en gepaste attitude aan te werven, in te zetten op vorming en voldoende en efficiënt in overleg te gaan met elkaar, kunnen we probleemoplossend werken. De Dina sleep matras is een concreet voorbeeld van een innovatief hulpmiddel dat afgesteld is op maat van de bewoner.
Met MENSO
staan we stil bij wat belangrijk is voor de bewoner en diens naasten
(bijv. inspraak van de bewoner, keuzevrijheid, hulpbereidheid personeel, ...),
denken we ook aan de noden van de medewerkers (bijv. vorming, welzijn, samenwerking, ...)
en controleren we ook of we als organisatie een passend beleid en de nodige middelen (humaan, financieel, materieel) voorzien om een antwoord te bieden op elke vraag/nood van de bewoner.
We zijn er dan ook van overtuigd dat we enkel samen (bewoners, naasten, medewerkers en beleid) aan kwaliteit kunnen werken en dat dit een continu proces van voorbereiding, handelen, evalueren en bijsturen is.
staan we stil bij wat belangrijk is voor de bewoner en diens naasten
(bijv. inspraak van de bewoner, keuzevrijheid, hulpbereidheid personeel, ...),
denken we ook aan de noden van de medewerkers (bijv. vorming, welzijn, samenwerking, ...)
en controleren we ook of we als organisatie een passend beleid en de nodige middelen (humaan, financieel, materieel) voorzien om een antwoord te bieden op elke vraag/nood van de bewoner.
We zijn er dan ook van overtuigd dat we enkel samen (bewoners, naasten, medewerkers en beleid) aan kwaliteit kunnen werken en dat dit een continu proces van voorbereiding, handelen, evalueren en bijsturen is.