Open communicatie en transparantie
Welkom op het schip OLVG
waarbij we drijven op rechtstreekse en open communicatie
waarbij we een duidelijke richting op varen
op weg naar een veilige haven
waarbij niemand uit de boot valt.
Waarom veranderen?
De communicatie verloopt nu niet altijd optimaal.
Uit bevraging medewerkers blijkt dat er te weinig communicatie doorstroomt van de leidinggevenden naar “de basis” of op het verkeerde moment (te vroeg/te laat).
Verder blijkt het moeilijk om rechtstreeks en open te communiceren onder collega’s.
Goede duidelijke communicatie bv rond nieuwe aanpak wassen, heeft veel positieve effecten!
Wat veranderen we?
We willen werken aan de “verticale communicatiestromen” (tussen leidinggevenden en de basis wederzijds) en aan de “horizontale communicatiestromen” (binnen de basis tussen collega’s, bewoners, bezoekers,… onderling). Communicatie is een 2-richtingsverkeer.
Wat levert het op voor de bewoner?
Een tevreden medewerker levert beter werk, betere zorg. Betere sfeer en aangenaam kader om te wonen.
Wat levert het op voor de medewerker?
Betere werksfeer, meer werkvreugde, verhoogde betrokkenheid, open communicatie met mogelijkheid tot constructieve feedback, wederzijds respect, communicatietevredenheid, gevoel van veiligheid.
Hoe veranderen we?
De “noden” analyseren door te luisteren en te bevragen. Actie ondernemen